Bolivia - In the jungle

27 april 2010 - Puno, Peru

We zitten inmiddels al bij het Titikaka meer en we hebben 2 ontzettend gave weken gehad, beginnende bij het begin Sucre. In Sucre, een prachtige witte stad, hebben we heerlijk gerelaxed en heerlijk gegeten. Op zondag zijn we naar een marktje in een klein dorpje geweest. De spulletjes die men verkocht waren niet bijzonder maar de mensen destemeer. De vrouwen in kleurrijke kleden, hoge hoeden op, met lange vlechten en de meesten zonder al te veel tanden. Daarna zijn we doorgegaan naar La Paz, de hoogste hoofdstad van de wereld (3600m). Hier hebben we een aantal dagen gefeest met onze vrienden van de Uyuni tour en dat betekende veel drank, dansen op westerse muziek (heerlijk) en tot in de late uurtjes. Kortom lekker uitslapen, dan een goede brunch, en dan een paar uurtjes door de stad lopen om de leuke pleinen en kerken te zien. La Paz was vooral erg gezellig!

Na La Paz zijn we naar Rurrenabaque gevlogen om een jungletocht te maken. In eerste instantie wilde ik niet aangezien ik bang ben voor slangen maar omdat Maarten me zou beschermen en de tour agency aangaf dat er nu weinig slangen te spotten waren, besloot ik toch te gaan.

De tour begon om 6.00 met een vlucht in een superklein vliegtuigje voor 20 mensen. Wij zaten voorin en konden alles zien wat de piloten deden. Gelukkig gebeurde er niets spannends en landden we na 45 min perfect op het grasland. Daarna begon het echte werk, de jungle tour. Nou ja erg vermoeiend was het niet want we konden gewoon lekker in een bootje zitten. Al na 5 minuten zagen we een (rivier)dolfijn en paradijsvogels en ik voelde me een stuk relaxter. Maarten was the king van de jungle en spotte apen en een capira(?) ( =een harig varken en dat was erg zeldzaam om te zien). De gids deed ook zijn werk en manouvreerde ons 2 meter van een luierende krokodil. Ik was natuurlijk weer minder relaxed en raakte een beetje in paniek toen het woord Anaconda viel. Gelukkig zagen we 2.5e meter boven ons alleen een opgerold slapende Aanaconda dus ik kon weer rustig gaan zitten. Daarna parkeerde onze vriend de gids het bootje midden in de struiken, naast het feit dat ik dacht dat daar best krokodillen zouden kunnen zitten kwamen er minstens 20 apen ( lees doodshoofdaapjes) op ons af. Toen de aapjes in de boot kwamen kwamen gilde ik: Are they going to bite us? Maar gelukkig was de paniek snel weg toen ze best schattig waren. Na 4 enerverende uren op de boot kwamen we aan in onze lodge, een erg basic bed en lekkere spaghetti stond op ons te wachten. Toen het echt donker werd begonnen we aan onze nachttour. Jammer dat dan de muggen ook tevoorschijn komen...dus gewapend met Deet op pad. Echt het was pikkedonker en echt wel eng. De gids had ons uitgelegd dat we krokodillen konden vinden wanneer we oranje achtige ogen in de bosjes zagen. Deze kon je alleen zien wanneer je er met een zaklantaan op scheen. Gelukkig had ik de beste zaklantaarn van de groep en heb ik heel wat krokodillen expres niet opgemerkt totdat ik me wat relaxter voelde. Toch hebben we nog genoeg gezien, 3 babykrokodilletjes en 5 grote van 3,5e meter, maar ik voelde me pas helemaal fijn toen we aan land waren. Slapen met het klamme weer is best moeilijk maar toch stonden we behoorlijk fit om 7.30 naast ons bed. De krokodillen hadden ook niet stil gezeten en eentje lag 2 meter van onze lodge af! Op het programma stond Anaconda's zoeken! Jeujj ik kon achterblijven om in de hangmat een boekje te lezen. En na de verhalen van Maarten was ik blij dat ik niet mee was. Met 35 graden en een hoge vochtigheid, in gras dat net zo hoog is als jezelf, slangen zoeken. Maar na 3 uur lopen uiteindelijk toch een anaconda gevonden (was de eerste in 4 maanden). 's Middags gingen we dolfijnen opspeuren en wellicht met ze zwemmen. In eerste instantie denk je

ik ga echt dat vieze water niet in (wetende dat er piranha's en krokodillen in zitten) maar het blijkt dat dolfijnen hun eigen stekkie hebben, dus al gauw werd er gezwommen. Ik helaas niet, want door mijn maandelijkse periode was de kans op piranha's toch te groot. Wij hadden ongelooflijke mazzel dat de dolfijn echt wilde spelen en Maarten heeft de dolfijn echt aangeraakt en de dolfijn raakte mijn tenen ook aan. Echt een geweldige ervaring. De dag erna vroeg opstaan om de zonsopgang te zien en Tucans gezien, wat een lawaai maken die! Daarna met kip op piranha's gevist (erg kleine beestjes, maar met aardig scherpe tanden). Na de lunch terug naar het vaste land om daar met de jeeps te gaan. Eenmaal aangekomen bij de jeeps stonden we oog in oog met een supergiftige groene Mamba. Hoezo zijn hier geen giftige slangen!! Gelukkig reden we op de terugweg net niet over een superdikke 5m lange Anaconda! Hoezo zijn hier geen grote anaconda's! Gelukkig voor Maarten en MIJ was dit allemaal op de terugweg en hebben onwijs genoten van de tour.

Na de jungle tocht hebben we 1 dag uitgerust in La Paz en zijn daarna doorgegaan naar Sorata, een lelijk dorpje met prachtige bergen. Hier hebben we 2 dagen in de bergen gelopen en verder uitgerust in de hangmatten. Helaas zijn we wel gebeten door zandvliegen en dat jeukt na 4 dagen nog steeds! Na Sorata zijn we aangekomen bij het Titikaka meer, een van de hoogste en grootste meren in de wereld. Het is een erg mooie plek met diverse eilandjes. De Inca's geloofden dat de zonnegod hier geboren is en hierdoor is het een heilige plek en daarnaast is het een leuk eiland om te zien. Gisteren hebben we de Boliviaanse zijde van het meer gezien en morgen doen we de Peruaanse zijde. En onze laatste maand reizen is vandaag ingegaan..maar we gaan nog ontzettend gave dingen doen!

Heel veel liefs van ons en veel plezier op Koniginnedag

1. Heleen & Erik:
    27 april 2010
    Wauw! Wat een mooie tour en wat een geluk met al die dieren. Mooie foto's ook weer. Veel plezier, geniet!
  2. Jeroen:
    27 april 2010
    Ik zag hier gister voor het eerst weer een lieveheersbeestje maar die dieren van jullie mogen er ook wel wezen hoor......... Geniet er inderdaad nog maar lekker van!!
  3. Nanet:
    27 april 2010
    Dat harige beest is een Capibara!! Een soort uitvergrootte cavia. In Brazilie heb ik er zelfs een geaaid, die vond mensen erg leuk en kwam steeds gezellig langs. Lief beest! Volgens mij is er zelfs een lied over geschreven in Brazilie haha.
    Nien, ik vind je een held! Echt mega eng die slangen en krokodillen! Jullie verhalen klinken echt fantastisch! Geniet nog even van alle mooie avonturen!

Liefs Nanet.
  4. Lidy:
    Lieve Maarten en Nienke
    En weer prachtige foto's en een leuk verhaal...wat ondernemen jullie toch veel!!!!
    Liefs
    Lidy
  5. Karlijn:
    27 april 2010
    HAHAHAHAHAHA.. oooohw, nienke, kan me dat allemaal zo goed voostellen...djeezus.. denk dat ik ook in een hangmatje en boekje was gaan lezen ipv door 1.5m hoog gras paraderen opzoek naar anacondas,.. haha, wtf! Dapper hoor Maarten dat je dat allemaal maar doet.. :D geen nachtmerries gehad?

nienke, sterkte met de jeuk! en heeeeel veel plezier van jullie laatste maand.. dat mag de pret niet drukken.
    KUS!!!!
  6. Marjolijn:
    respect.
    opeens stelt een muisje in Tilburg niks meer voor...
  7. Gerrie Houwers:
    27 april 2010
    Nou ja zeg, Nienke en slangen, wie dat dat gedacht. Zo te horen hebben jullie meer last van insectenbeten dan van slangen en reptielen, maar toch... Wel goed van Maarten dat hij al die dingen durft. Als je de foto`s ziet heb je het idee dat je naar een natuurfilm kijkt (dat is het natuurlijk ook) maar dat jullie dit zo meemaken is wel heel bijzonder, terwijl wij het al bijzonder vinden als er een ree door onze tuin loopt. Kunnen jullie het zelf wel bevatten dat je dit nu allemaal zelf meemaakt? of komt pas achteraf het idee, wat hebben we allemaal gedaan: zwemmen met dolfijnen, krokodil voor de "deur", piranha`s in het water en hoge bergen diepe meren enz.gelukkig hebnen jullie alle foto`s en reisverslagen. nou nog veel plezier de komende tijd.
    Dikke kus, mama (Gerrie)
  8. Sander:
    28 april 2010
    Hey reizigers,

Wat een mazzel dat jullie een anaconda hebben gezien. Ik heb daarvoor 3 uur gelopen in de jungle en niks gevonden:-)

Veel plezier in Peru!

Grt,

Sander
  9. Marion en Theo:
    2 mei 2010
    tsjonge, het blijft toch verbazen, hoe mooi de wereld kan zijn. Fantastische ervaringen! Wij gaan een week naar een Grieks eiland om te duiken en dan blijkt alles, ook de duikscholen, nog dicht te zijn. Volgende keer gaan we met jullie mee. (geintje, want het was toch een leuke vakantie met Jasper, Bo, Michiel, Patricia en de kleintjes.)
    Laat jullie volgende belevenissen maar horen.
    Groetjes, Theo en Marion.
  10. Anne Beeks:
    6 mei 2010
    He schatten,
    Wat een leuk bericht weer. Ik kom hier zo lachend mijn pauzes mee door. Nien ik ben trots op je, in winterswijk durf je nog geen eens naar een slang op tv te kijken!! Had er graag bij willen zijn, vooral met die apen! Gelukkig heb je stoere Maarten naast je zij.
    Geniet nog maar lekker daar!
    Dikke kus Anne