Goud zoeken en watervallen

23 maart 2010 - San Ignacio, Argentinie, Argentinië

Na Rio zijn we naar Ilha Grande geweest, een prachtige tropische eiland. Hier hebben we 2 geweldige stranddagen gehad. We hadden er graag 4 tot 6 dagen van gemaakt, maar helaas kwam de regen met bakken uit de lucht. Een echt tropische bui, alleen hield deze geen 15 min aan maar het zou ongeveer 4 dagen zo blijven. Dus daarom toch maar verder. Ons doel was Ouro Preto, in de binnenlanden van Brazilie,  maar om daar te komen moesten we via 2 plaatsen die echt niet de moeite waard waren. Angra dos Reis leek nog het meest op een favela. Helemaal niets te zien wat de moeite waard was. Hier hebben we alleen 5 afleveringen Prison Break gekeken. De dag erna richting Belo Horizonte. Na een rit van 14 uur kwamen we ´s avonds laat aan en hebben we alleen het hotel gezien. Na 2 reisdagen kwamen we dan eindelijk aan in Ouro Preto, een echt koloniaans dorpje. Net nadat de Portugezen Brazilie hadden overwonnen, vond iemand bij toeval zwart goud en ontstond het gelijknamige dorp. Het zware werk werd gedaan door slaven die door de Spaanse, Engelse, Portugese en Nederlandse schepen naar Brazilie gebracht werden. In 100 jaar is het meeste goud van de mijnen gehaald en sinds die tijd is het dorp eigenlijk steeds minder belangrijk geworden. Men putte hier en daar nog wat mineralen uit de mijn (tot 1984) maar het koloniale karakter is gebleven. Best een leuk dorpje, maar voor 2 dagen reizen hadden we eigenlijk op wat meer gehoopt. Na Ouro Preto zijn we naar de watervallen van Igauzu gegaan. De watervallen liggen op een 3 landenpunt met Paraguay, Argentinie en Brazilie, waar alleen de Braziliaanse en Argentijnse zijde de moeite waard zijn. Wij hebben eerst de Braziliaanse zijde gedaan. Je kan zo goed zien hoe geweldig groot het wel niet is. Op dag 2 de andere zijde en dit was geweldig. We hadden fantastisch weer en het heeft ons echt overdonderd. Je kon een boottochtje doen en echt onder de watervallen varen. De kracht van het water was enorm, maar het was echt cool.

De leuke middagen werden helemaal top gemaakt door de gezellige avonden met vrienden van Nienke (Evert en Jet). Heerlijk bijgekletst onder het genot van wijntjes en biertjes en natuurlijk tips uitgewisseld.

Daarna zijn we naar San Ignasio geweest. Hier kun je restanten van misisonaris dorpjes vinden. De katholieke priesters hebben binnen korte tijd bijna heel Zuid Amerika bekeerd. Nu door naar Salta, het noorden van Argentinie. Kijken wat dat ons gaat brengen.

Veel liefs ons

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. TonKroezen:
    23 maart 2010
    Hallo Maarten en Nienke,

Ik ben nog steeds een trouw lezer van jullie reisverslagen, al is dit niet op te maken uit mijn vele reactie's :-). Ik verstop me dan maar ook achter het gegeven dat mijn dochter en schoonzoon een soort gelijk reis maken in Australië. En al mijn aandacht over jullie moet verdelen.
    Ik vindt het leuk om met jullie mee te lezen wat of je beleeft, en wens jullie nog een fijne tijd toe.

Ton Kroezen
  2. Esther&Gert-jan&Marlou:
    23 maart 2010
    Hoi Maarten en Nienke!
    Zo te lezen hebben jullie het reuze naar jullie zin. En zo te zien ook! Wat een geweldige foto's! En wat een schattige foto van al die slapende kindjes... Marlou ligt nu ook lekker te snurken, alleen dan met een slaapzakkie aan want hier is 't effe kouder ;-) Trouwens heerlijk lente weertje vandaag. Wat vliegt de tijd he, niet te geloven. Nou geniet er van!

X Esther en natuurlijk ook van Gert-jan en Marlou!
  3. Marjolijn:
    24 maart 2010
    cooooooool! ziet er goed uit!! wij hebben inmiddels ook die kant op geboekt - Guatelmala. Maar daar komen jullie niet, toch? Veel plezier nog! xx
  4. Huub en Birgit:
    25 maart 2010
    Hey! Leuk om alles te lezen, Salta is top! De tour naar cafayate is een aanrader. Wij zijn nu in La Paz, Bolivia is ook echt mooi dus veel plezier nog!
    Groetjes
    Huub en Birgit
  5. andre en bianca:
    27 maart 2010
    hey maarten en nienke, zit alle verhalen te lezen wel indrukwekkend allemaal en vooral de foto s vooral dat para vliegen lijkt me leuk. jullie denken wat doe ik achter de pc. nou ik verveel me, zit te wachten op huizen kijkers. want we gaan in kotten wonen,wisten jullie dit al? Maarten Ajax wordt nog wel kampioen het is nog maar 4punten. nu genoeg gekletst hoop dat jullie nog veel lol hebben daar. liefs je oom andre en tante bianca. geintje
  6. andre en bianca:
    27 maart 2010
    hoi vergeten te zeggen, neem voor mij een klomp goud mee kunnen we nu wel goed gebruiken. Andre
  7. Lidy:
    Lieve Maarten en Nienke
    Wij worden 'oud'. Onze reis door (een deel van) Zuid-Amerika lijkt zooooo lang geleden. (Is het ook, oeps in mei 30 jaar!).
    Blijf genieten, prachtige foto's!
    Liefs
    Lidy
  8. Oma Houwers & Jetske:
    Ha Nien en Maarten,

hebben jullie de paaseieren ook op? Zoals gebruikelijk is de hele familie bij mij geweest om samen paaseieren te eten. Hanneke, Maurice, Gerben, Jetske, Anouk en Stan hebben nog mee gedaan met de paasrally. Het was weer gezellig! Volgend jaar zijn jullie er ook weer bij?!
    Groetjes van Oma
  9. Oma Houwers & Jetske:
    Ha Nien en Maarten,

hebben jullie de paaseieren al op? Zoals gebruikelijk heeft de hele familie weer paaseieren hier gegeten. Maurice, Hanneke, Gerben, Jetske, Anouk en Stan hebben nog mee gedaan aan de paasrally. Het was gezellig! Volgend jaar zijn jullie er ook weer bij?!
    Groetjes Oma
  10. Maartje Kok:
    Hey Nienke en Maarten,

na het trouw lezen van al jullie berichten nu ook ns een reactie... Zo te lezen en zien hebben jullie het super naar je zin. Kan ook haast niet anders met al die mooie plekken die jullie aan doen. Ik vind Iguazu ook helemaal geweldig. Een van de meest indrukwekkende natuurverschijnselen die ik ooit heb gezien (en de zoutvlaktes). Maar bereid je erop voor, na het zien van de Iguazu watervallen kom je voor geen andere waterval meer je bed uit. En nu dus op naar Salta. Ook helemaal leuk, vooral het gebied rond Cachi en Cafayate. Lekker een auto huren en beetje gaan touren. Hier gaat alles zn gangetje en weken vliegen voorbij. Geniet evan samen!!

Liefs Maartje
  11. Gerrie Houwers:
    5 april 2010
    Nienke en Maarten,
    We willen je ook even laten weten dat we de eieren op hebben,
    dat wil zeggen iedereen behalve pa.
    die at alleen gisteren morgen een omelet
    Hanneke en Maurice hebben bij ons ontbeten en toen meegedaan aan de Paas-rallye met Stan, Anouk, Gerben en Jetske.
    Zaterdag leuk feestje gehad van 50-jarige JOS
    Ik ga zo radio doen van 12.00 tot 14.00 uur.
    alleen muziek draaien en korte verhaaltjes ertussen.
    De graafschap is kampioen, maakten het nog spannend door eerst met 2-0 achter te staan maar daarna werd het nog 3-2 winst. KAMPIOEN
    Ajax won krap met geluk met 1-0 van ADO in extra tijd tegen 10 man van ADO. Twente staat nog gewoon bovenaan. Wonnen van VVV met 2-0
    Verder is alles goed hier, nu mooi weer, zon tussen regenbuien door.
    Paasvuren deels afgelast door te natte houtvoorraad en natte weides.
    We laten vlot weer meer van ons horen en wensen jullie nog vrolijke paasdag.
    PA en MA
  12. Mark Sax:
    5 april 2010
    He Nienke en Maarten,

Goed bezig daar! Jullie zitten in ieder geval niet stil ;) Ik houd jullie verhalen in de gaten.

Groeten,
    Mark
  13. lin:
    8 april 2010
    Hey lieve nien en maarten
    Hoe is het met jullie? Het is al even stil van jullie kant...vast veel te druk met alle mooie bezienswaardigheden en leuke dingen!
    Afgelopen zaterdag nog naar awakenings geweest in de westergas!! Was echt helemaal top, gave locatie.... in october mis wel weer gaan!! Ik heb vandaag cursus gehad, praten met kinderen. Had toestemming gekregen van mijn werk om deze te volgen...iedereen mocht een opleiding doen en we krijgen nog gezamenlijk een incompany training in najaar. Erg leuk, maar was toen ik terug ging wel even op van alle informatie. maar ff lekker tukje gedaan in de trein. morgen de tweede en laatste cursusdag met sochtends een actrice... En dan lekker weekend..weer druk maar leuk weekend voor de boeg.... En het is eindelijk wat meer mooi weer hier, heerlijk... krijg lekker energie van...
    Geniet van de rest van de tijd....de tijd vliegt he
    Dikke kus