Girls from Ipanema

11 maart 2010 - Rio de Janeiro, Brazilië

Girls from Ipanema!

Zo heet het  hostel waar we verblijven. En wie het liedje kent, weet dan waar we ons bevinden. Inderdaad, Rio de Janeiro. Sinds ons laatste berichtje zijn we alweer een land verder. Uruguay heeft ons helaas niet helemaal kunnen bekoren, al moeten we eerlijk zeggen dat we maar weinig gezien hebben. Vrij duur en niet al te vriendelijke mensen. Colonia de Sacramento was een klein schattig plaatsje, maar na 1 dag haden we alles eigenlijk wel gezien. Dus doorgegaan naar Punta del Este om wat strand te pakken in een Zuid Amerikaans beach resort. Waar de gigantische wolkenkrabbers aan de verwachtingen voldeden, waren de prijzen (hoewel we buiten het hoogseizoen waren) voor ons toch wel aan de erg hoge kant. Na om de beurt, terwijl de ander op de rugtassen paste, een hostel te zoeken, toch uiteindelijk maar besloten om iets buiten het centrum te gaan zitten en dan maar iets langer naar het strand te lopen. Uiteindelijk een prima hostel gevonden en daar 2 nachten gebleven. 1 dag redelijk strandweer en op onze vertrekdag (’s avonds laat met de nachtbus) veel regen. De nachtbus ging naar Florionapolis, Brazilie. De verwachting was dat dit een aardig ritje zou worden, aangezien we om 7 uur ’s ochtends in Porto Alegre zouden aankomen en dan nog moesten zorgen dat we door konden naar Florianopolis. De nachtbus was warm, maar verder prima en 7 uur aankomst in Porto Alegre. Even wennen in Brazilie, want na Spaanstalige landen in een Portugees sprekend land toch weer anders. Maar goed, met een combinatie van Spaans en Engels moeten we ons toch kunnen redden dachten we. Dat viel toch even tegen. Ten eerste versta ik (we) er echt bijna geen woord van, en ten 2e is het Engels/Spaans van de meeste Brazilianen van hetzelfde niveau als ons Portugees. Bustickets kopen ging echter nog wel, en na een ontbijt ging onze (semi directe) bus om 9.30. Wij hadden gedacht dat semi direct betekende dat i.p.v. 1 of 2x stoppen, de bus 3 of 4 zou stoppen, maar helaas was dit eigenlijk gewoon een lijndienst en dan duurt 400 kilometer ineens 11 uur. Om 22 uur ’s avonds in het hele leuke hostel Tucana, waar het helaas stortregende en dat zou het met enige regelmaat blijven doen. Dus i.p.v. lui aan het strand liggen, was het in een hangmat liggen bij het hostel en onze aandacht iets verleggen naar ’s avonds. Een samba party bijgewoond. Erg leuk, maar iets minder succesvol dan met de tango. Verder gewoon een avond gaan stappen en overdag nog tijd gehad om onze surfkwaliteiten te testen.

Ons originele plan was om 4 nachten te blijven, maar na zoveel regen hebben we dat toch maar ingekort. En Brazilie mag dan wel iets duurder zijn, het vliegen is relatief goedkoop. Dus i.p.v. 20 uur met de bus, nu een vlucht van 2 uur. Erg fijn... En nu dus Rio. Tsja, wat te zeggen van Rio?! Het is eigenlijk met geen pen te beschrijven en het is anders dan elke andere stad die we ooit hebben gezien. De ligging is fantastisch, met aan de ene kant het strand en midden in de stad een heel groot stuk tropisch regenwoud. Het mist daarentegen de mooie klassieke huizen van Buenos Aires. De mensen zijn net zo verschillend als ze eruit zien. De hitte is drukkend, het eten heerlijk en de favelas (sloppenwijken) dramatisch. En wat hebben wij hier gedaan... We hebben gelegen op het mooie strand van Ipanema. We hebben een tour gemaakt om Christo van dichtbij te zien, apen in het tropisch regenwoud te spotten en de trappen van Lapa te aanschouwen. We hebben ’s avonds een voetbalwedstrijd meegepakt in een helaas bijna leeg Maracana (was een onbelangrijke bekerwedstrijd van Fluminese,  maar beter iets dan niets!) en hebben vandaag een tour gemaakt door de grootste favela van Rio. Erg interessant om de leefomstandigheden daar te zien. Hoewel ze over (beperkt) stromend water beschikken en soms internet hebben, leven ze daar eigenlijk illegaal. Dit betekent dat ze geen belasting betalen, maar dat de overheid ook geen vinger naar ze uitsteekt. Alles wordt dus zelf geregeld...of niet. Afval wordt lang niet altijd netjes weggebracht, want als het hard regent neemt het water het toch wel mee naar beneden, waardoor lager alles blijft liggen en gaat stinken door de zon. Maar goed al met al interessant om te zien n geen moment onveilig gevoeld. Tot op het moment dat we de favela verlieten en er achter ons vuurwerk werd afgeschoten en dit was, zo was ons eerder verteld een waarschuwing dat de politie er aan kwam. En nog geen moment later komt er een politiehelikopter aangevlogen, gevolgd door zwaarbewapende politieauto’s en rennen er mensen de favela uit. Wat er precies gebeurd is weten we niet, maar volgens de gids was er 1x in de zoveel tijd (nu drie maanden geleden) een zogenaamde opschoningsactie van de politie waarbij de drugsbendes en de politie elkaar onder vuur nemen.... Ook dit is Rio. Echt een stad met vele gezichten.

Morgen gaan we met de auto naar Ilha Grande, een eiland 3 uur onder Rio. Schijnt een soort van bounty eiland te zijn, dus hopen op erg mooi weer om nog wat verder bij te kleuren, want dit wordt waarschijnlijk het laatste strand van onze reis.

Liefs,

Maarten en Nienke

1. Anouk v G:
    Hi Maarten & Nienke!

Wat een heeeeeeerlijke reis die jullie aan het maken zijn! Een geweldige afsluiting van de oh zo mooie ORMIT tijd ;). Ga samen met Maartje (Mutter) ook heerlijk naar Zuid-Amerika. Helaas moeten wij nog even wachten tot half augustus! Maar ter voorbereiding lees ik jullie berichten en bekijk in jullie foto's! Gaaf hoor!!!

ENJOY!!!

x
    Anouk
  2. Nanet:
    12 maart 2010
    Wat klinkt dit weer goed! Heerlijk! En het herrinerd me aan 2 jaar geleden dat ik ook in Rio was, inderdaad een stad met vele gezichten maar heel erg mooi!
    Gaan jullie ook nog naar Foz do Iguazu (de watervallen op de grens met Argentinie)? Hoe dan ook, geniet nog even! Ik hoop op een heerlijk zonnetje op Ilha Grande!

X Nanet.
  3. martine:
    12 maart 2010
    superleuk om te lezen...en superveelplezier maar weer de komende tijd..vooral van t laatste bountrystrand!
  4. Bertie:
    Lieve Maarten en Nienke,

Allereerst gefeliciteerd met je mamsje!!

We lezen jullie verhalen met veel plezier , wat gaaf allemaal zeg! Wij zijn jaloers en al aan het kijken om in het najaar naar Argentinie gaan.

XXXX B en natuurlijk ook van Hans
  5. Erwin:
    mooie verhalen weer...

geniet van jullie laatste strand..!!

Erwin
  6. Oma Houwers & Jetske:
    Hallo reizigers,
    Hoe is het daar?
    Ik ben nu bij Oma en we zijn weer helemaal up-to-date over jullie reis.
    Dat gaat vast nog zwaar worden, als jullie straks geen stranden meer tegen komen..
    Maar hoe is het gegaan met het surfen? Nieuwe talenten ontdekt?
    En behalve apen dus geen enge slangen/spinnen gespot?
    Jullie foto's blijven jaloersmakend.
    Hier zijn we al blij dat er al een paar dagen geen sneeuw ligt!
    Geniet er nog maar van,

Dikke kus van Oma & Jetske
  7. Hann:
    Ha lieffies,
    de foto's zijn weer geweldig! Goed om de vrijdagmiddagdip mee weg te werken:)!! Het is wel echt een heel andere wereld, zo vanachter mijn kantoor op 1-hoog in ons kantoorpand bezien!
    Wel heerlijk om lekker op slippertjes rond te sjouwen en te relaxen!!
    Geniet nog maar even lekker van het bounty-strand. Ik zal duimen voor een stranddag!!
    Dikke kus Hanneke
  8. lin:
    13 maart 2010
    Liefies
    Hmm heerlijke fotos inderdaad! Krijgt er spontaan zin van om op vakantie te gaan...helaas zal dat bij ons nog ff duren. Maar ook heerlijk om dat zonnetje te zien....iets waar iedereen hier in nederland reikhalsend naar uitkijkt volgens mij... het wordt heel langzamer beter. De kou lijkt beetje voor beetje te verdwijnen...en blijf optimistisch tis immers al half maart, dus lang kan het niet meer duren. hihi.
    die sloppenwijken lijkt me idd ook heel indrukwekkend om te zien... laatst lieten ze dat ook zien bij een tv programma, niet rio de janeiro, maar dat was al heftig om te zien, laat staan in het echt. Hebben jullie nog apen gezien?
    voor jullie zal de tijd ook wel snel gaan, al weer twee maanden weg en al weer bijna op de helft!
    Heel veel plezier maar weer bij jullie volgende avonturen!
    dikke kus
  9. Arjen:
    15 maart 2010
    He Maarten en Nienke,

Alweer het laatste strand van jullie reis, wat zielig zeg! Namens de achterblijvers wens ik julli dan ook alvast veel succes de komende tijd ;)

De verhalen klinken wederom top!!

gr
  10. jet en evert:
    18 maart 2010
    Hi,

Hopelijk lezen jullie dit nog op tijd, zag dat jullie morgen 19 maart afreizen naar Iguazu, wij precies zaterdag de 20ste! Gaan in Hostel Klein aan Brzailiaanse zijde zitten, heb je net een email gestuurd. Zou tof zijn als we elkaar kunnen treffen!!!!!!!!!!!!!!!

Misschien, misschien tot de 20ste in Iguazu, kunnen we jullie toch wel alle tips persoonlijk geven!

Liefs xjet en evert
  11. Anouk:
    20 maart 2010
    Hoi Nienke en Maarten

Wat een super leuke verhalen! Geniet er nog van.

Groetjes Geert, Mirjam, Anouk en Stan
  12. Gerrie Houwers:
    22 maart 2010
    Grappig al die reacties.
    Nog eens die leuke pinguïns bekeken en ook jullie danskunsten.
    Is het bounty- deel , je krijgt toch cocos visioenen, goed verlopen?
    Blauw water, witte stranden, strak blauwe lucht?
    Heerlijk, wachten op nieuwe foto`s.
    kus mam.